Kennismaking - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu Kennismaking - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu

Kennismaking

Blijf op de hoogte en volg

29 Januari 2020 | Oeganda, Jinja

Hoi allemaal,
Hierbij dan de eerste blog vanuit Uganda. Allereerst mijn excuses dat de blog wat later is dan gepland, maar er waren nogal wat internetproblemen waardoor het steeds niet lukte.

De afgelopen weken was het druk met afronden en voorbereiden.
Op 20 januari was het dan zover…, de laatste spullen werden ingepakt en ’s avonds vloog ik via Nairobi naar Entebbe waar ik 21 januari aankwam.
Bij aankomst op het vliegveld viel de stroom 2 keer uit waardoor het contrast met het vliegveld in Nederland direct duidelijk was. Hierna nog zo’n 3 a 4 uur gereden om bij “Home Sweet Home” aan te komen. Hier werd ik zeer hartelijk onthaald door zowel personeel als de kinderen. Omdat ik in juli al een weekje hier had doorgebracht was het fijn om bekende gezichten te zien. Ik heb toen ook al even mogen proeven van de omgeving, het weer etc. Dit was erg fijn waardoor nu niet alles helemaal nieuw was.

De 1e week heb ik veel geleerd en met veel mensen gesproken. In het begin was het aftasten en de Ugandase cultuur leren kennen maar iedereen is erg gastvrij en wil graag alles uitleggen en vertellen.
Op de boerderij zijn de kinderen/jongeren hard aan het werk nu het regenseizoen voorbij is. Iedereen werkt naar zijn/haar mogelijkheden. Sommige vegen of kijken meer toe. Anderen pompen water voor zowel de dieren als het bevochtigen van het land. Ook worden de hokken van de dieren schoongemaakt en worden het land klaargemaakt voor het planten van nieuwe gewassen. Ze hadden net vakantie gehad en waren vorige week weer begonnen met werk dus ze moesten zelf ook weer echt hun ritme vinden.

Op donderdag heb ik ‘rijles’ gehad, het is zeker even wennen om hier te rijden. De wegen zijn op sommige plaatsen erg slecht met veel hobbels waardoor je rustig moet rijden. Verder zijn er wel verkeersregels maar houdt niet iedereen zich daaraan. Hierdoor moet je goed opletten omdat het verkeer je aan alle kanten kan inhalen. Ook rijden er veel boda’s (brommers) die als taxi functioneren maar waar mensen ook van alles op vervoeren. Hierbij wordt er niet altijd op de breedte gelet en moet je er soms om heen rijden.
Ook lopen er regelmatig koeien of geiten over de weg, dus moet je extra goed opletten.

We zijn ook een keer kippen gaan halen, ze houden hun eigen kippen hier want de eieren die je hier koopt hebben witte dooiers. Omdat deze iets minder lekker zijn hebben ze hun eigen kippen die eieren met gele dooiers leggen. Er werden nu een paar jonge kippen bijgekocht. Er werd gevraagd of ik mee wilde en uiteraard leek dat me wel leuk. We liepen de heuvel op en halverwege de heuvel vroeg ik mezelf al af hoe we de kippen mee terug zouden nemen omdat het zo’n 10 minuten lopen was. Daar aangekomen werd al gelijk een krukje gebracht voor ons zodat we konden zitten terwijl de kippen gevangen werden. Hierna kreeg ik ook een kip in mijn handen en mocht ik deze meenemen. Het was wel even wennen om 10 minuten met een kip te lopen. De moeder liep nog een poos achter ons aan maar heeft het uiteindelijk toch maar op gegeven.

Verder heb ik regelmatig op de boerderij meegekeken om zowel de kinderen/jongeren als de werkers te leren kennen. Er komen een aantal jongeren met een verstandelijke beperking en/of autisme vanuit een ander weeshuis dat opgezet is door Amerikanen. Zoals we het nu begrijpen gebruiken zij al een communicatiesysteem in hun weeshuis, maar we krijgen niet precies duidelijk welke dat dan is.
Om hier zoveel mogelijk op aan te sluiten gaan we daar binnenkort langs zodat we kunnen overleggen. Het uitgangspunt is 1 communicatiesysteem voor beide plaatsen om verwarring te voorkomen. De kinderen/jongeren van “Home Sweet Home” en degene die nog thuis wonen hebben geen enkel communicatiesysteem. Hierdoor kunnen we aansluiten bij hun mogelijkheden.

Hierbij wil ik nogmaals iedereen bedanken voor alle donaties en het medeleven. Het doet me echt goed.
Donaties zijn ook altijd nog welkom en zoals ik het nu gezien heb is daar ook zeker een goede bestemming voor.

Bedankt allemaal en tot de volgende update.

PS; ik hoop snel foto's te kunnen uploaden, maar doordat het internet erg traag is werkt dit niet goed momenteel.

  • 30 Januari 2020 - 18:32

    Ome Jan En Tante Truida:

    Hallo Christina,

    Ik zie je in mijn gedachten al lopen met een kip 10 minuten, wel heel mooi de blog.

  • 08 Februari 2020 - 20:22

    Klaas En Ria Bijsterveld:

    ha Christina
    leuk om je blog te lezen
    De taal lijkt me nog het moeilijkst
    Succes hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 26 Nov. 2019
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 2144

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2020 - 04 Januari 2021

Terug in Uganda

20 Januari 2020 - 24 Maart 2020

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: