Zwemmen en huiswerk - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu Zwemmen en huiswerk - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu

Zwemmen en huiswerk

26 Februari 2020 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,

Deze week hadden we een leuk uitje met de kinderen. We zijn met z’n allen gaan zwemmen! Dit gebeurt niet vaak in verband met de kosten. Alle kinderen hebben één op één begeleiding nodig en veel Ugandezen hebben nooit leren zwemmen i.v.m. de hoge kosten. Deze week zijn er twee nieuwe vrijwilligers aangekomen. Met hen en met het geld van de donaties konden we met een groep naar het zwembad. De kinderen genoten met volle teugen! Zwemmen heeft een positief effect op hun verkrampte spieren. We hebben daarom dan ook besloten om voorlopig elke week te gaan zwemmen. Het geld van de donaties maakt dus echt een verschil!

Deze week hebben we ook de overalls gegeven aan de kinderen waar de overall echt kapot van was of die er nog geen hadden. Bijna iedereen heeft nu een overall. De kwaliteit van de overalls van Uganda is veel minder goed, hierdoor scheuren ze erg snel. In juli had ik ook een aantal overalls meegenomen. Het is leuk om te zien dat deze nog wel een poosje mee kunnen. Je ziet dan goed het verschil in kwaliteit.

Verder vorderen de werkzaamheden rondom de pictogrammen goed. Afgelopen week zijn alle pictogrammen geprint en geknipt. Komende week hoop ik ze te gaan lamineren. Ondertussen wordt er een speciale kast gebouwd waarin we ze kunnen hangen waarbij we hopen dat ze eind volgende week in gebruik genomen kunnen worden.
Omdat de andere vrijwilligers er nog een poosje zullen zijn kunnen zij de voortgang in de gaten houden. Zij zullen de uncles aan gaan sturen nadat ik weg ben zodat we dit proces langer kunnen volgen en hopelijk hierdoor beter in kunnen zetten.

Ik geef nu ook standaard wiskunde en taal aan 1 van de kinderen die thuisonderwijs krijgt. Dus elke ochtend komt ze bij me langs: ‘Auntie Christina, I’m ready for school’.

’s Avonds help ik 1 van de oudere kinderen met haar huiswerk, ze zit ongeveer in groep 7 (het is een ander schoolsysteem). Zij moet ver lopen voor ze op school is. Ze vertrekt elke ochtend om 6.30 en is dan ongeveer 18.30 weer terug. Na het eten moet ze haar uniform wassen omdat ze er maar 1 heeft en deze elke dag schoon moet zijn. Hierna gaan we samen huiswerk maken. Elke dag moet ze ongeveer 4 vragen van 4 vakken maken waaronder Engels en wiskunde. Hierbij moet ze de hele vraag overschrijven en moet het antwoord ook uitgebreid beschreven staan. Als het antwoord niet uitgebreid beschreven staat maar eigenlijk wel goed is dan wordt het toch als fout beoordeeld. Ze moest bijvoorbeeld bij wiskunde bepalen of een reeks hetzelfde, anders of allebei was. Hierbij had ze als antwoord gegeven hetzelfde en anders. Dit werd helaas als fout beoordeeld omdat ze het woord ‘allebei’ had moeten gebruiken.

Tot zover voor vandaag, volgende week weer een nieuwe blog.

Groetjes Christina

• 02 Maart 2020 - 19:00

Ria Bijsterveld:

geweldig wat je mag doen!!
    De tijd schiet alweer op zeker?
    Sterkte!! HGR Fam Bijsterveld