Update na geplande terugreis - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu Update na geplande terugreis - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van christinavdberge - WaarBenJij.nu

Update na geplande terugreis

01 April 2020 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,

Hierbij als nog een blog van mij uit Uganda. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik al in Nederland zou zijn en daarvandaan mijn laatste blog zou schrijven. Maar het loopt allemaal een beetje anders dan gepland.

Op woensdag 18 maart heeft de president besloten om maatregelen te nemen ondanks dat er nog geen officiële besmettingen in Oeganda waren. Hierdoor is er besloten dat de boerderij dicht zou gaan voorlopig. Ook de scholen gingen dicht waardoor alle kinderen weer terug kwamen op 19 en 20 maart.
Er is direct het advies overgenomen om zoveel mogelijk ‘binnen’ te blijven. Gelukkig is er hier een groot erf hier waar we op kunnen blijven zodat we toch onze bezigheden kunnen hebben.

Mijn 1e vlucht, die gepland stond op 24 maart, was al geannuleerd, maar die heb ik om kunnen boeken naar 25 maart.
Nadat op 22 maart de 1e besmetting is vastgesteld heeft de president besloten om al het inkomende en uitgaande verkeer in het land te annuleren. Het is de ambassade gelukt om nog 3 vluchten door te kunnen laten gaan. Helaas zat mijn vlucht hier niet bij en zaten die 3 vluchten ook zo vol dat ik hier geen plaats meer kon krijgen.

De president heeft ook direct meer maatregelen genomen de afgelopen tijd waaronder maatregelen over het vervoer. In 1e instantie mochten alleen nog prive-auto’s rijden met maximaal 3 inzittenden. Gisteravond heeft de president ook dit verboden. Prive-auto’s mogen alleen nog met speciale toestemming rijden naar bijvoorbeeld het ziekenhuis bij uitzonderlijke situaties.

Verder moeten ook alle winkels die geen eten verkopen sluiten met een enkele uitzondering zoals de bank.
Dit betekent dat er veel mensen geen inkomsten meer hebben omdat er veel kleine bedrijfjes zijn. Daarnaast rijden veel mensen met boda boda’s als taxi. Nu dat verboden is hebben hun ook geen inkomsten meer.
Door de geringe inkomsten die ze normaal gesproken hadden hebben er weinig mensen spaargeld. Dit betekent dat er veel mensen geen eten meer kunnen kopen.
Daarnaast gaan direct sommige prijzen omhoog. Zout kostte bijvoorbeeld eerst 0, 12-0,15 eurocent. Nu kost het zo’n 0,94 eurocent.

Omdat het virus voornamelijk in China, Europa en Amerika rondgaat wordt het hier ‘blanke-mensen-ziekte’ genoemd. Daarom heeft de ambassade ook aangegeven dat we extra voorzichtig moeten zijn en zoveel mogelijk binnen moeten blijven. Gelukkig valt het tot nu toe mee met de situatie in het algemeen. Maar met al die maatregelen/armoede kan dit uiteraard elk moment veranderen.

Momenteel is de ambassade bezig om toestemming voor nog een vlucht naar Nederland/Europa te krijgen, maar het gaat zeer moeizaam met de huidige maatregelen. Ze hebben wel aangegeven dat ze ongeveer 3 dagen van te voren aan geven dat er een vlucht zal zijn. Dit betekent dat ik dan genoeg tijd heb om alles te regelen en naar het vliegveld te gaan.

Even nog wat ander nieuws: We hebben 2 nieuwe konijnen gekocht waardoor we de boerderij uit hebben kunnen breiden. Door de aanschaf van nieuwe konijnen hopen we betere konijntjes te krijgen die weer verkocht kunnen worden. Want de konijntjes die nu geboren werden gingen steeds dood omdat de konijnen familie van elkaar waren.

Verder hebben bijna alle kinderen huiswerk meegekregen die thuisgekomen zijn van school. Dus momenteel zijn we druk bezig met lesgeven en iedereen bezig houden. Want nu de boerderij dicht is hebben sommige kinderen uiteraard wat extra energie over waarbij we proberen dat op een goede manier in te zetten zodat deze situatie ook voor hun te hanteren blijft.

Ook alle kerkdiensten zijn verboden waardoor we afgelopen zondag via de laptop meegekeken hebben. Het is fijn dat er dan andere manieren zijn waardoor we op een toch het normale leven zoveel mogelijk kunnen mee beleven. Dat het netwerk dan regelmatig hapert nemen we dan maar voor lief en proberen we daarna weer verder te luisteren.

Bedankt allemaal, ook voor het medeleven wat me zeker goed doet en tot de volgende keer.

Groetjes Christina